Professionele moed
Signaleren en bespreekbaar maken. Durf er naar te vragen.
Filmpje
Dit filmpje laat het verhaal zien van Jeroen die als kind mishandeld werd. Het laat zien dat het nut heeft om als (toekomstig) professional te vragen aan jongens als Jeroen of er iets aan de hand is. Zoals hij zelf zegt: 'zet die stap en durf!'
Lesbrief Pedagogisch didactisch handelen - Kindveiligheid
Cursusmateriaal
Dit blok ‘Kindveiligheid’ besteedt aandacht aan de actuele ontwikkelingen aangaande de veiligheid van jeugdigen (0-23 jaar) in Nederland. De meeste jeugdigen groeien in Nederland zonder problemen op. Er is slechts een kleine groep waar ‘onveiligheid’ speelt. Deze onveiligheid speelt op verschillende terreinen. We hebben het over onveiligheid in de thuissituatie (denk aan kindermishandeling of huiselijk geweld), onveiligheid op school (pesten, sexting) of in de instellingen voor jeugdzorg
Basistekst belofte professionele moed
Hieronder staat de basistekst van De Belofte professionele moed voor uitstroomprofiel Jeugd ISW, Pabo1, Pedagogiek en andere opleidingen binnen de HU. Deze tekst kan vrijelijk en substantieel worden aangepast door de student die de belofte uitspreekt. Onderstaande tekst kent een instructie: https://www.lerendjeugddomein.nl/uploads/Belofte%20-%20Handleiding.pdf
Ik besef dat ik in mijn komende stage en later in mijn beroep met kinderen en volwassenen zal werken voor wie veiligheid en steunende aandacht lang niet altijd vanzelfsprekend zijn. En tevens besef ik dat het kinderen en gezinnen eigen is om tekenen van onveiligheid te verbergen, zoals in het geval van verwaarlozing, mishandeling en seksueel misbruik. Ik weet dat deze en andere vormen van onveiligheid een zware wissel trekken op de geestelijke gezondheid van kinderen en gezinnen. Ik weet ook dat deze een onderliggende oorzaak kunnen zijn voor hun hulpvraag.
Ik beloof dat ik, in de uitoefening van mijn stage en later mijn beroep, de verantwoordelijkheid neem om alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk is om opmerkzaam te zijn op onveiligheid en het gemis van steunende aandacht in deze gezinnen. Ik neem mij voor dat ik al mijn sensitiviteit zal aanspreken om hierop opmerkzaam te zijn tot na het moment dat ik de deur achter me dicht trek.
Ik beloof dat ik, in de uitoefening van mijn stage, en later mijn beroep, de verantwoordelijkheid neem om alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk is om situaties van onveiligheid te helpen beèˆindigen.
Ik besef dat dit handelen soms moed vereist en dat deze moed deel uitmaakt van mijn professionele verantwoordelijkheid. Daarom beloof ik, dat als ik de verlangde moed niet aan de dag kan leggen, ik een collega of iemand anders uit mijn professioneel netwerk zal informeren over de tekenen van onveiligheid die ik waarneem. En ik beloof dat ik deze collega dan zal vragen namens mij op te treden. Ook beloof ik dat ik opmerkzaam zal zijn als het mij vaker overkomt dat ik deze moed niet aan de dag kan leggen. In dat geval beloof ik bij mijzelf na te gaan wat mij belemmert en zal ik stappen zetten om mij deze moed toe te eigenen.
Ik beloof dat ik het komend jaar hiermee in mijn stage ga oefenen en weet dat ik met vragen of gevoelens hiervoor bij mijn docenten in de opleiding terecht kan.
Cees Hoefnagels Susan Oosterwijk
(Voor studenten van de Pabo en het Seminarie voor Orthopedagogiek is een enigszins aangepaste tekst beschikbaar)
Professionele moed en lef bij huiselijk geweld: wat helpt en wat niet?
De aanpak van huiselijk geweld is complex en kan snel tot een ongrijpbaar gevoel leiden voor sociaal professionals. Zij dragen een grote verantwoordelijkheid om een goede inschatting te maken van de veiligheid in een gezin, om beslissingen te nemen en te handelen om het geweld te stoppen. Het nemen van deze besluiten en verantwoordelijkheid is daarbij niet altijd gemakkelijk. Daar is professionele moed en lef voor nodig. Movisie onderzocht samen met sociaal professionals, ervaringsdeskundigen en onderzoekers hoe moed en lef zich in de praktijk manifesteren en wat helpt om moed en lef te versterken.
Training bespreken van zorgen om veiligheid
Doel van de training is om studenten te leren durven om zorgen over veiligheid zelf, vroegtijdig, laagdrempelig en in verbinding met opvoeders te bespreken.
Reacties
Reactie plaatsen