OVER ONS


WIE ZIJN WIJ

De scan en kast zijn ontwikkeld binnen een door ZonMw gesubsidieerd project. De projectgroep bestaat uit een zevental onderzoekers en docenten van de Hogeschool Utrecht en Hogeschool Arnhem Nijmegen.

 

Dr. Cees Hoefnagels maakt deel uit van het lectoraat Jeugd in het Kenniscentrum Sociale Innovatie. Voorheen als preventiewerker in de ggz was hij een dragende speler van het Landelijk Overleg Preventiewerkers tegen Seksueel Geweld en een van de initiatiefnemers van de Landelijke campagne tegen kindermishandeling ‘Over Sommige Geheimen moet je praten’. Hij zet zich in voor onderwijsinnovatie in HBO opleidingen voor jeugdprofessionals op het gebied van huiselijk w.o. seksueel geweld tegen kinderen en jongeren. In 2001 promoveerde hij cum laude op een aantal theoretische en empirische bijdragen gericht op een vroegtijdiger aanpak van kindermishandeling. In de wetenschappelijke of vaktijdschriften zijn er meer dan 100 publicaties (mede) van zijn hand verschenen. Hij heeft bijgedragen aan het opstellen van het Afwegingskader Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling en maakt zich hard voor de naleving van Rechten van Kinderen in Nederland.

Lisette van der Poel werkt als hogeschoolhoofddocent bij het Instituut voor Ecologische Pedagogiek van de Hogeschool Utrecht en is als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Jeugd van deze hogeschool. Daarnaast is ze vice-voorzitter van het Landelijk Opleidings Overleg Pedagogiek. In haar huidige functies en eerdere leidinggevende functies bij de Hogeschool Utrecht en Hogeschool Inholland heeft ze diverse onderwijsinnovaties begeleid en daarbij zorg gedragen voor voldoende aandacht voor de thema’s huiselijk geweld en kindermishandeling in de verschillende opleidingen.

Tim Tiemissen is sociaal werker (MSW) en docent aan de HAN_University of applied sciences. Werkzaam bij International Social Work en trekker van de minor huiselijk geweld en kindermishandeling: ‘Veiligheid in afhankelijkheidsrelaties’. 

Dr.Mr. Katinka Lünnemann is van 2019 tot september 2023 als bijzonder lector Effectieve bescherming van kinderen verbonden aan het lectoraat Jeugd in het kenniscentrum Sociale Innovatie. Daarnaast is zij als onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker instituut. Al meer dan veertig jaar doet zij onderzoek naar allerlei vormen van geweld in relaties en gezinnen en de netwerksamenwerking om het geweld te stoppen.

René van Vianen coördineert de inhoud van en doceert bij de Master Pedagogiek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Hij heeft jarenlang in de jeugdzorg gewerkt als onderzoeker, opleider en ontwikkelaar.  Hij heeft vooral onderzoek gedaan naar onveiligheid van kinderen. Hij is warm pleitbezorger van meer aandacht voor veiligheid in afhankelijkheid en doceert voor de Master Pedagogiek en de minor huiselijk geweld in kindermishandeling over kindonveiligheid.

Betty Bakker-Camu MSc, werkt 6 jaar als Hogeschooldocent bij het Instituut voor Verpleegkundige Studies. Sinds september voor 4 uur per week verbonden aan het Lectoraat Jeugd. Zij heeft jarenlange expertise op het gebied van gezond opvoeden en opgroeien. Is Jeugdverpleegkundige en Verplegingswetenschapper, en heeft diverse functies vervuld. Zij is verbinder tussen het sociaal en medisch domein en werkt graag interprofessioneel.

Inge Egberts werkt als junior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd van de Hogeschool Utrecht. Tijdens het schrijven van haar scriptie voor de hbo-opleiding Ecologische Pedagogiek over het verbeteren van de samenwerking tussen leerkrachten in het basisonderwijs en Veilig Thuis raakte zij betrokken bij dit lectoraat. In 2022 heeft zij de master Orthopedagogiek afgerond. 


OVER DIT PROJECT

Het doel van dit project is een impuls te geven aan de hbo-opleidingen in het sociale domein om breed aandacht te besteden aan huiselijk geweld en (kinder)mishandeling in hun curricula. Met deze impuls willen we er aan bijdragen dat studenten worden opgeleid tot professionals die in staat zijn adequaat om te gaan met situaties waarin (mogelijk) sprake is van huiselijk geweld of (kinder)mishandeling. Uit een eerdere inventarisatie onder beroepsopleidingen (Roest & Dekker, 2020) blijkt dat als er al aandacht aan huiselijk geweld en kindermishandeling wordt besteed, deze vooral is gericht op het signaleren en kunnen werken met de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Een bredere inventarisatie onder ruim 60 Hbo-opleidingen Pedagogiek, Social work, Pabo en Verpleegkunde in Nederland bevestigde dit beeld. Er is nauwelijks aandacht voor preventie en interdisciplinaire samenwerking gericht op veiligheid, terwijl de opleidingen dit wel als een belangrijke thema’s zien. Ook ontbreken inhoudelijke thema’s als bijvoorbeeld de verbinding tussen kindermishandeling en partnergeweld (waarbij moeders en vaders niet alleen als ouders worden aangesproken, maar er ook aandacht is voor de problematiek van de volwassenen als persoon). Verder leverde deze inventarisatie vooral het inzicht dat professionals vooral moed en lef nodig hebben om te durven reageren, er meer aandacht nodig is voor de vaardigheid in (feitelijk) rapporteren en het voeren van “lastige” gesprekken met betrokkenen. Opvallend is dat de meeste opleidingen op zoek zijn naar hoe deze kennis, vaardigheden en vooral houding goed te ontwikkelen bij de studenten en graag van elkaar willen leren op dit gebied.

 

We hopen met deze website tegemoet te komen aan deze behoeften en roepen een ieder op die bereid is waardevolle lesmaterialen en/of de eigen deskundigheid met andere opleidingen te delen, om deze materialen naar ons te mailen. 

 

Bron: Dekker, A.L. & Roest, J.J. (2020). Aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling in het hbo.