Trauma-sensitief
Jolien Philipsen
Geeft diverse hoor- en werkcolleges op het gebied van trauma, PTSS en traumasensitief werken binnen de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is ze werkzaam geweest als traumatherapeut in de gespecialiseerde GGZ
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Literatuur
In dit boek nemen de ervaringen van onderwijsprofessionals en die van als kind getraumatiseerde (jong)volwassenen een belangrijke plaats in. Steeds duidelijker wordt dat traumasensitief onderwijs goed is voor álle leerlingen en leerkrachten, in het regulier én in het speciaal onderwijs. In de onderhavige versie van dit praktische handboek zijn ook de te zetten stappen beschreven op weg naar een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat. Bij het boek zijn gratis downloads beschikbaar in de vorm van werkbladen, praatplaten, werk- en reflectiekaarten en ideeën voor activiteiten in de klas.
Kopzorgen
Literatuur
Wanneer hebben we het over trauma? Wat is de impact van trauma? En kan trauma ook leiden tot groei?
Ingrijpende, potentieel traumatische gebeurtenissen maken we allemaal mee. Maar wat zorgt ervoor dat sommigen van een heftige gebeurtenis ontregeld raken, en dat anderen de draad ‘gewoon’ weer oppakken? Hoeveel bewustzijn en openheid is er in de samenleving rondom trauma? En hoe kan dat beter?
Trauma begrijpen in 33 vragen toont aan dat heling en herstel van trauma op verschillende terreinen mogelijk is, en zelfs kan leiden tot posttraumatische groei, veerkracht en weerbaarheid. Bovendien levert het voor het eerst ook een brede blik: van oorzaken, over het doorstaan van een trauma, tot nieuwe perspectieven op volwaardig herstel.
Reacties
Reactie plaatsen