Ethische dilemma's
Beroepscode Jeugd- en Gezinsprofessional
De Beroepscode voor de Jeugd- en Gezinsprofessional staat, als zelfstandige beroepscode, naast wet- en regelgeving, richtlijnen en organisatorische kaders. Het is een praktisch te gebruiken en te toetsen ethische leidraad voor de beroepsvariant jeugd- en gezinsprofessional.
Goed aangepakt: Gesprekken over beroepsethiek bij kindermishandeling
Literatuur
Wat heeft beroepsethiek met de aanpak van kindermishandeling te maken? Tegen welke ethische dilemma’s lopen professionals aan wanneer ze vermoeden dat een kind mishandeld wordt? Wat brengt hen er toe dat vermoeden te melden of juist niet, en welke afweging maken ze daarbij? Waarom is het eigenlijk belangrijk vanuit beroepsethisch perspectief naar de aanpak van kindermishandeling te kijken? Een antwoord op deze vragen is te vinden in deze bundeling van gesprekken met experts op het terrein van kindermishandeling en beroepsethiek.
Casussen Goed Genoeg Ouderschap
Enkele casussen rond goed-genoeg-ouderschap waarin ethische dilemma’s een rol spelen.
Wat doe je met meningen?
Oefeningen
Dit is best een lastige. Je weet wat het kind vindt. Wat hij wel en niet wil bijvoorbeeld. Maar wat doe je daarmee? Jij bent de deskundige en zult de mening van het kind moeten wegen. Hoe besluit je wat de beste beslissing is voor het kind? En hoe koppel je dat naar het kind terug wanneer het besluit toch anders is. Hoe pak jij dit aan?
https://www.augeo.nl/nl-nl/kindcentraal/oefening-omgaan-met-een-mening/
Lesbrief Pedagogisch didactisch handelen - Kindveiligheid
Lesmateriaal
Dit blok ‘Kindveiligheid’ besteedt aandacht aan de actuele ontwikkelingen aangaande de veiligheid van jeugdigen (0-23 jaar) in Nederland. De meeste jeugdigen groeien in Nederland zonder problemen op. Er is slechts een kleine groep waar ‘onveiligheid’ speelt. Deze onveiligheid speelt op verschillende terreinen. We hebben het over onveiligheid in de thuissituatie (denk aan kindermishandeling of huiselijk geweld), onveiligheid op school (pesten, sexting) of in de instellingen voor jeugdzorg.
Moduleboek Complexe opvoedingssituaties en gedwongen (jeugd)hulpverlening
marianne.wostmann@nhlstenden.com
Binnen deze module in jaar 3 richt je je op complexe opvoedsituaties en gedwongen (jeugd) hulpverlening. Werken binnen dit kader vergt een bijzondere aanpak. Een van de kwalificaties die centraal staat in deze module is: Laat zich in zijn pedagogisch handelen leiden door morele keuzes vanuit het belang van het kind of de jongere op basis van zijn pedagogisch beroepsethos en de internationale rechten van het kind.
Reacties
Reactie plaatsen