Reflecteren
Reflectieopdracht: hoe reageer ik als hulpverlener?
Korte opdracht met reflecterende vragen over eigen handelen na schokkende gebeurtenis waarbij moeder en kind betrokken zijn.
Zelfinzicht en kennis vergroten over reactie als hulpverlener bij schokkende gebeurtenissen.
Opdracht schokkende gebeurtenis
1. Neem een situatie op het werk met een moeder/kind in gedachten die je gechoqueerd/ontregeld heeft en/of gevoelens van onmacht triggerde.
2. Wat riep deze situatie bij je op? - Wat dacht je? - Wat voelde je? - Wat deed je?
3. Wat heeft je geholpen om hiermee om te gaan/ dit te verwerken?
4. Wat heeft je gehinderd om hiermee om te gaan/ dit te verwerken?
Achterhalen van eigen normen en waarden
De link omvat een oefening als hulpmiddel bij het achterhalen van eigen waarden en normen door middel van een interview.
Het doel van deze opdracht is het achterhalen van waarden, doelen en drijfveren van jezelf en collega’s.
Reflectiewijzer
Werkvorming-oefening
De Reflectiewijzer is een tekening die het reflecteren verbeeldt als een wandeling van een jeugdprofessional. Op die wandeling loop je door vier werelden. In iedere wereld reflecteer je vanuit een andere invalshoek op je werkervaringen.
Ervaringen met kwetsbaarheid
Door studenten zich in te laten leven in kwetsbare situaties kunnen zij zich beter identificeren met toekomstige clienten of patienten die met vragen bij hen komen. Als docent laat je de studenten stil staan bij hoe het is om je kwetsbaar te voelen. Zo worden studenten bewust van hoe zij kunnen aansluiten en zich inleven in de persoon die tegenover hen zit.
De oefening komt uit de cognitieve gedragstherapie en is een van de beste wetenschappelijk onderbouwde oefeningen voor psychische klachten.
Moduleboek Complexe opvoedingssituaties en gedwongen (jeugd)hulpverlening
Binnen deze module in jaar 3 richt je je op complexe opvoedsituaties en gedwongen (jeugd) hulpverlening. Werken binnen dit kader vergt een bijzondere aanpak. Reflectie op persoon en professional zal daarom in deze module een grote rol spelen
Spel Pakvast
Lesmateriaal
PAKVASt© vergroot kennis wat betreft kindermishandeling en voorziet in het trainen van gespreksvaardigheden voor de kinderopvangbranche. Daarnaast helpt PAKVASt© bij het concretiseren van signalen en observaties en het bespreekbaar maken van eigen gevoelens en dilemma’s van pedagogisch medewerkers. Pedagogisch medewerkers zullen het gesprek rondom dit complexe en gevoelige thema door het spelen van PAKVASt© met meer ‘lef’ kunnen aangaan. Er wordt zodoende meer ‘grip’ verkregen op kindermishandeling.
Werken vanuit je kern
Literatuur
Het boek Werken vanuit je kern (4e druk) is een inspirerend en praktisch boek met 78 oefeningen en activiteiten voor persoonlijk gebruik, voor gebruik in individuele coaching of voor professionele groei in groepssettings. Het is geschikt voor alle beroepsgroepen. Bij het boek behoren materialen (kaartjes, figuren, tabellen en formulieren) die hieronder gedownload kunnen worden.
Docentenhandreiking onderwijsmaterialen – Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP)
In deze handreiking staan een aantal handige tips over het inzetten van de ontwikkelde onderwijsmaterialen vanuit het project ‘’Samen de handen in een voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen - GMCP’’. Het betreft de volgende onderwijsmaterialen: Werkkaarten, kennisclips en Serious Game
Beroepscode Jeugd- en Gezinsprofessional
De Beroepscode voor de Jeugd- en Gezinsprofessional staat, als zelfstandige beroepscode, naast wet- en regelgeving, richtlijnen en organisatorische kaders. Het is een praktisch te gebruiken en te toetsen ethische leidraad voor de beroepsvariant jeugd- en gezinsprofessional.
Reacties
Reactie plaatsen