Luister, gespreks- en communicatieve vaardigheden

met kinderen, ouders en/of andere betrokkenen


Oefening: Het kind vertelt

Soms onthult een kind dat het thuis in de knel zit. Op dat moment heeft het al een belangrijke drempel overwonnen. Het kan ook betekenen dat het kind echt in een acuut onveilige situatie zit. Je snapt dat het enorm belangrijk is, hoe jij reageert op zo’n onthulling. Wat moet je wel doen of zeggen en wat niet? Een gepaste reactie, dat wil zeggen het kind geloven en steunen, is cruciaal. Dus, wacht niet langer. De oefening over onthullingen, staat voor je klaar.

https://www.augeo.nl/nl-nl/kindcentraal/oefening-een-kind-vertelt/ 

     


    Waarover praat je?

    Welke informatie zou je kinderen die te maken hebben met mishandeling, misbruik of verwaarlozing minimaal moeten meegeven? Daarover dacht de Jongerentaskforce van Augeo naar aanleiding van een advies van de Gezondheidsraad mee met het Nederlands Jeugdinstituut. De volgende onderdelen werden geformuleerd. 

    • wat kindermishandeling is, de veiligheid van kinderen (normen en grenzen), wat normaal is in de omgang tussen ouders en kinderen en dat conflicten anders opgelost kunnen worden dan met geweld.
    • de oorzaken van kindermishandeling en dat kinderen er geen schuld aan hebben.
    • de gevolgen van kindermishandeling voor emoties, gevoelens en reacties van kinderen.
    • de mogelijkheden van begeleiding bij het verwerken van mishandeling en het leren omgaan met emoties en gevoelens.
    • wat er gaat gebeuren en de begeleiding bij hoe het kind zichzelf in veiligheid kan brengen.

    Verder is het altijd van belang om goed na te gaan of het kind de boodschap heeft begrepen en daarmee daadwerkelijk geholpen is om de mishandeling in het juiste perspectief te plaatsen.

     


    Demo oefening oudergesprek

    Hoe je goed een gesprek voert, kun je leren. De gespreksoefeningen in onze online cursussen leren je verschillende communicatietechnieken die je houvast bieden. Denk aan Luisteren-Samenvatten-Doorvragen, gesprekstechnieken om emoties te reguleren of het schakelen tussen inhouds- en relatieniveau. 

    https://www.augeo.nl/Demo/Demo%20mevr%20Gadema/


    3 huizen methode

    ‘De 3 huizen’ is een basismethodiek die we kunnen toepassen bij jonge pubers.

    Deze methodiek wordt gebruikt om met de jongere in gesprek te gaan. Ook kan je de methodiek gebruiken om met meerdere kinderen van hetzelfde gezin in gesprek te gaan.


    Academie voor Praten met kinderen

    Er zijn verschillende opleidingsmogelijkheden waarin ik je leer hoe je zorgvuldig en professioneel in gesprek gaat met een kind over een onveilige thuissituatie. Lees verder om te zien wat op dit moment bij je past. Twijfel je of heb je specifieke vragen? Bel of mail me dan gerust! Dan bespreken we waar jouw behoefte ligt en hoe ik je daarbij het beste kan helpen.

     


    Praten met kinderen over huiselijk geweld en kindermishandeling

    Miniworkshop

    Jet.vanHaitsma@han.nl

    Mini Workshop Praten Met Kinderen
    PDF – 1,5 MB 22 downloads
    Casus Finn In Gesprek Met Kinderen
    Word – 13,7 KB 21 downloads
    Casus Nora In Gesprek Met Kinderen
    Word – 13,6 KB 15 downloads

    De trein van Boos naar Middel: Een nieuw transportmiddel in oplossingsgerichte gesprekken

    Literatuur

    tim.tiemissen@han.nl

    De trein van Boos naar Middel is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. ‘De trein’ biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.

     


    Literatuur: Non Violent Communication. A language of life. Empathy, collaboration, authenthicity freedom.

    Literatuur

    tim.tiemissen@han.nl

    Enrich your personal and work relationships with the art of compassionate communication. What if you could defuse tension and create accord in even the most volatile situations just by changing the way you speak? Over the past 35 years, Marshall Rosenberg has done just that, peacefully resolving conflicts in families, schools, businesses, and governments in 30 countries on 5 continents.

     


    Docentenhandreiking onderwijsmaterialen – Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP)

    k.e.evenboer@windesheim.nl

    In deze handreiking staan een aantal handige tips over het inzetten van de ontwikkelde onderwijsmaterialen vanuit het project ‘’Samen de handen in een voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen - GMCP’’. Het betreft de volgende onderwijsmaterialen: Werkkaarten, kennisclips en Serious Game

     

    Samen De Handen In Een Voor GMCP Onderwijsmaterialen 2021
    PDF – 174,1 KB 13 downloads
    Docentenhandreiking Onderwijsmaterialen Def
    PDF – 272,0 KB 15 downloads

    Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling

    Literatuur

    tim.tiemissen@han.nl

    Kinderen die kindermishandeling meemaken, voelen zich vaak te weinig gezien en gehoord. Dit boek laat zien hoe je ruimte geeft voor hun verhaal en inbreng en geeft daarmee concrete handreikingen om deze kinderen daadwerkelijk centraal te stellen. Het boek richt zich op jeugdhulpverleners en andere professionals die in hun werk te maken krijgen met kinderen in onveilige thuissituaties.

     

    Online training: Praten over huiselijk geweld kun je leren

    Sinds 1 januari 2019 is de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling aangescherpt. Als sociale professional moet je hiermee aan de slag. De e-learning ‘Praten over huiselijk geweld kun je leren’ helpt je op weg om de eerste stappen te zetten.

     


    Training bespreken van zorgen om veiligheid

    Doel van de training is om studenten te leren durven om zorgen over veiligheid zelf, vroegtijdig, laagdrempelig en in verbinding met opvoeders te bespreken.


    In de schoenen van de ouder

    Werkvorm

    renske.schamhart@hu.nl

    Een student interviewt een ouder over zijn/haar beleving van het ouderschap, neemt dit gesprek op, en reflecteert op wat er is gezegd. Als student ligt je belevingswereld vaak dichter bij die van kinderen dan van ouders. Dat lijkt misschien ook goed te passen bij het werkveld, want daar is de gevleugelde uitspraak: ‘Het belang van het kind staat voorop.’ Alsof dit belang tegenover het belang van ouders staat. En dat klopt natuurlijk niet. Want om het goed te laten gaan met een kind, moet het goed gaan met de ouders. En andersom. De behoeftes en uitdagingen van ouders zijn daarom net zo belangrijk als die van het kind.


    Spel: Pakvast

    Cursusmateriaal

    Rene.vanVianen@han.nl

    PAKVASt© vergroot kennis wat betreft kindermishandeling en voorziet in het trainen van gespreksvaardigheden voor de kinderopvangbranche. Daarnaast helpt PAKVASt© bij het concretiseren van signalen en observaties en het bespreekbaar maken van eigen gevoelens en dilemma’s van pedagogisch medewerkers. Pedagogisch medewerkers zullen het gesprek rondom dit complexe en gevoelige thema door het spelen van PAKVASt© met meer ‘lef’ kunnen aangaan. Er wordt zodoende meer ‘grip’ verkregen op kindermishandeling.

     


    Lesbrief Pedagogisch didactisch handelen - Kindveiligheid

    Cursusmateriaal

    Rene.vanVianen@han.nl

    Dit blok ‘Kindveiligheid’ besteedt aandacht aan de actuele ontwikkelingen aangaande de veiligheid van jeugdigen (0-23 jaar) in Nederland. De meeste jeugdigen groeien in Nederland zonder problemen op. Er is slechts een kleine groep waar ‘onveiligheid’ speelt. Deze onveiligheid speelt op verschillende terreinen. We hebben het over onveiligheid in de thuissituatie (denk aan kindermishandeling of huiselijk geweld), onveiligheid op school (pesten, sexting) of in de instellingen voor jeugdzorg.

     

    KINDVEILIGHEID MP 21 LESBRIEF Versie 3103
    Word – 46,6 KB 13 downloads

    Feedbackformulier zorgen verkennend gesprek

     

    Feedback Gespreksvoering Training AF
    Word – 31,0 KB 11 downloads

    Gespreksvoering als emoties te hoog oplopen: time out & mentaliseren

    Lesmateriaal

    Op te vragen bij: Tim.tiemissen@han.nl

     

     


    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.

    Reactie plaatsen